REGULAMIN PORZĄDKOWY
Sanatorium Uzdrowiskowego „Piast” w Iwoniczu-Zdroju
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ l
Niniejszy Regulamin określa zasady udzielania świadczeń zdrowotnych i świadczenia usług
w Sanatorium Uzdrowiskowego „Piast” w Iwoniczu-Zdroju ul. Kulczyńskiego 5.
- 2
- Podstawę prawną Regulaminu stanowią m.in.:
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2023 poz. 991 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach
i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (t.j. Dz. U. 2023 poz. 151 z późn. zm.). - Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. 2022 poz. 2561 z późn. zm.).
- Ustawa o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. (t.j. Dz. U. 2023 poz. 1545 z późn. zm.).
- Statut Związku Rzemiosła Polskiego w Warszawie z dnia 29 września 2020 r. z późn. zm.
- Statut Sanatorium Uzdrowiskowego „Piast” z dnia 3 listopada 2017 r.
- Regulamin Organizacyjny Podmiotu Leczniczego Związku Rzemiosła Polskiego
w Warszawie z dnia 20 maja 2019 z późn. zm. - Ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. (t.j Dz.U. 2019 poz. 1781.).
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego z dnia 23 lipca 2013 (t.j. Dz. U. 2022 poz. 1406 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 23 grudnia 2020 sprawie w recept ( t.j. Dz. U. 2023 poz. 487 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (t.j Dz. U. 2023 poz. 2465.).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. 2022 poz. 1304 z późn. zm.).
- Zarządzenie nr 21/2000/DSM Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 26 lutego 2020 r.
w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju lecznictwo uzdrowiskowe
(z póżn.zm. – NFZ Baza Aktów Własnych (BAW): baw.nfz.gow.pl)
- Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
- Sanatorium – rozumie się przez to Sanatorium Uzdrowiskowe „Piast” w Iwoniczu-Zdroju ul. Kulczyńskiego 5,
- regulaminie – rozumie się przez to Regulamin Porządkowy Sanatorium Uzdrowiskowego
„Piast” w Iwoniczu-Zdroju,
- dyrektorze sanatorium- rozumie się przez Dyrektora Sanatorium Uzdrowiskowego „Piast” w Iwoniczu-Zdroju,
- pacjencie — rozumie się przez osobę przebywającą na turnusie ze skierowaniem z NFZ, na turnusie rehabilitacyjnym, na pobycie leczniczym,
- gościu — rozumie się osobę przebywającą na pobycie hotelowym,
- systemie komputerowym — system komputerowy KURACJUSZ i SOHIS obejmujący obieg dokumentów związanych z obsługą pacjentów i gości,
- potwierdzeniu podpisem — rozumie się potwierdzenie własnoręcznym podpisem na dokumencie lub potwierdzenie indywidualnym hasłem w systemie komputerowym,
- załączniku nr… – dokumencie załączonym do niniejszego regulaminu i stanowiącym jego uzupełnienie.
- 3
- Związek Rzemiosła Polskiego w Warszawie oraz Sanatorium o statusie zakładu leczniczego jest wpisany do Rejestru Podmiotów Leczniczych, prowadzonego przez Wojewodę Mazowieckiego pod Nr 000000010085, posiada wpis OR i OD w rejestrze Wojewody Podkarpackiego (organizatorów turnusów rehabilitacyjnych i ośrodków, w których prowadzone są turnusy rehabilitacyjne).
- Sanatorium jest płatnikiem VAT, posiada nr ewidencyjny NIP 5260251368
- Sanatorium ma nadany nr statystyczny REGON 010393256-00040.
- Sanatorium, posiada status jednostki własnej Związku Rzemiosła Polskiego w Warszawie
Miodowa 14 i nie posiada osobowości prawnej. - Sanatorium wpisane jest do Krajowego Rejestru Sadowego założonego dla Związku Rzemiosła Polskiego w Warszawie — rejestru przedsiębiorców/stowarzyszeń prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawa XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sadowego, pod numerem KRS 0000103276.
Rozdział II
ORGANIZACJA I PORZĄDEK UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
- 1
- Sanatorium udziela świadczeń zdrowotnych, którymi są działania służące zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia zapewniając właściwą dostępność i jakość tych świadczeń w zakresie:
- udzielania świadczeń lekarskich i rehabilitacyjnych,
- zapewnienia pacjentom właściwych warunków pobytu – zgodnie z przepisami obowiązującego prawa,
- optymalnego wykorzystania aparatury i urządzeń medycznych oraz zapewnienia ich maksymalnej dostępności,
- zapewnienia pacjentom wyżywienia zgodnego ze standardami narodowego Instytutu Zdrowia – Instytutu Żywności i Żywienia, Piramidą Żywienia oraz wynikających ze wskazań medycznych, promocji zdrowia, kształtowania postaw i zachowań prozdrowotnych
- 2
- Sanatorium udziela świadczeń zdrowotnych osobom z obszaru całej Polski oraz
z zagranicy. - Zadaniem Sanatorium jest udzielanie świadczeń zdrowotnych osobom wymagającym leczenia uzdrowiskowego i rehabilitacyjnego.
- Sanatorium udziela świadczeń zdrowotnych bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Cennik świadczeń zdrowotnych i pozazdrowotnych ustala zarządzeniem Dyrektor Sanatorium – załącznik
nr 3. - W celu realizacji zadań określonych w statucie Sanatorium zawiera umowy na świadczenie usług medycznych.
- Sanatorium posiada status zakładu lecznictwa uzdrowiskowego i jest miejscem udziela świadczeń zdrowotnych ogółowi ludności, jednak w szczególności Pacjentom ubezpieczonym w Narodowym Funduszu Zdrowia, z którym Sanatorium zawarł umowę
o udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu Lecznictwa Uzdrowiskowego.
- 3
- W Sanatorium świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny oraz spełniające wymagania w określonych odrębnie przepisach.
- Sanatorium w celu zapewnienia Pacjentom niezbędnych świadczeń zdrowotnych związanych
z nagłym pogorszeniem stanu zdrowia posiada prawo skierowania Pacjenta do innych podmiotów leczniczych, celem konsultacji lub dalszej hospitalizacji. - Sanatorium współpracuje z innymi podmiotami leczniczymi w celu wykonania niezbędnych świadczeń diagnostycznych.
- Sanatorium korzysta z transportu własnego lub medycznego – na podstawie odrębnych przepisów.
- 4
Zadania Sanatorium:
- W zakresie opieki lekarsko – pielęgniarskiej:
- badanie wstępne, badania kontrolne i końcowe, ustalenie i bieżąca weryfikacja programu leczenia balneologicznego – ustalenie i bieżąca weryfikacja leczenia farmakologicznego w przypadku nagłej zmiany stanu zdrowia pacjenta. W przypadku nagłej zmiany stanu zdrowia pacjenta – w dniach udzielania świadczeń medycznych dostęp do lekarza uzdrowiskowego, doraźne interwencje lekarskie, konsultacje lekarskie na wezwanie pielęgniarki. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia pacjenta w godzinach nocnych i świątecznych – codzienny obchód pielęgniarski, całodobową opiekę pielęgniarską, dodatkowe badania diagnostyczne niezbędne do prowadzenia leczenia -– wg obowiązujących przepisów prawa dla danego rodzaju świadczeń,
- dodatkowe specjalistyczne konsultacje lekarskie wyłącznie na wniosek lekarza uzdrowiskowego niezbędne do prowadzenia leczenia,
- prowadzenie w sposób właściwy pełnej dokumentacji medycznej przewidzianej odrębnymi przepisami, a w szczególności: Historii Choroby, Indywidualnej Karty Zleceń Lekarskich i Pielęgniarskich, Karty Zabiegowej, Karty Informacyjnej
z leczenia, raportów z dyżurów zawodów medycznych, rejestru wydanych pacjentowi leków/produktów leczniczych, raportowania do Platformy P1. - W zakresie zabiegów fizjoterapeutycznych:
- Zabiegi udzielane są w Sanatorium zgodnie z przepisami obowiązującego prawa/podpisanymi umowami/ofertą i cennikiem świadczeń zdrowotnych oraz zgodnie z ordynacją lekarza uzdrowiskowego/ mgr fizjoterapii,
- 6 dni zabiegowych w tygodniu (od poniedziałku do soboty, z wyjątkiem świąt
i dni ustawowo wolnych od pracy, - istnieje możliwość dokupienia na życzenie Pacjenta dodatkowych zabiegów za zgodą lekarza uzdrowiskowego/ mgr fizjoterapii i po odbyciu konsultacji lekarskiej/fizjoterapeutycznej wyłącznie z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 nie będącą podstawą skierowania na leczenie uzdrowiskowe wskazaną w skierowaniu łącznie z wpisem do dokumentacji medycznej rozpoznania ICD – 10 oraz woli ich zakupienia
i oświadczeniem sygnowanym własnoręcznie przez Pacjenta.
III. W przypadku nagłego zagrożenia życia lub zdrowia sanatorium zabezpiecza doraźnie
(jednorazowo), w szczególności po godzinach pracy aptek, Pacjentom leki zgodnie
z obowiązującym receptariuszem lub możliwość wystawienia recept na leki
receptariuszowe oraz pozareceptariuszowe.
- Pacjent ponosi odpłatność za środki medyczne niezbędne do wykonania zabiegów:
- leki do zabiegów – nie dotyczy Pacjentów ze skierowaniem z NFZ,
- prześcieradło jednorazowe – nie dotyczy Pacjentów ze skierowaniem z NFZ,
- zlecone leki na receptę dla Pacjenta.
- Pacjent/Gość obowiązany jest na czas pobytu w sanatorium zabezpieczyć się we własnym zakresie w stale przyjmowane leki/wyroby medyczne/sprzęt medyczny,
w tym: (kule, balkonik, wózek, aparat CPAP itp.) - Istnieje możliwość wystawienia Pacjentowi przez lekarza recepty na leki zgodnie
z obowiązującymi przepisami (Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie recept). - W zakresie żywienia, dietetyki, edukacji zdrowotnej:
- Dieta – zależna od stanu zdrowia Pacjenta potwierdzonego wskazaniami zdrowotnymi zawartymi w skierowaniu lub w dokumentacji medycznej lekarza kierującego,
- Prowadzenie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia ukierunkowanej zgodnie
z profilem leczniczym, - Posiłki wydawane są ściśle w czasie wyznaczonym porządkiem dnia. Spożywanie posiłków odbywa się wyłącznie w sali jadalnej. Jedynie na zlecenie lekarza uzdrowiskowego podaje się Pacjentom posiłki w ich pokojach. Pacjent ze skierowaniem z NFZ otrzymuje posiłki w standardzie podstawowym tj. dieta podstawowa, inne rodzaje – dieta lekkostrawna, cukrzycowa, bezglutenowa lub inne indywidualne wyłącznie po okazaniu dokumentacji medycznej, wpisu
w skierowaniu i po zleceniu przez lekarza uzdrowiskowego. - W przypadku stosowania przez Pacjenta/gościa indywidualnego sposobu żywienia wegetarianizm obowiązuje dopłata do wyżywienia – załącznik nr 3,
- Obowiązuje bezwzględny zakaz wynoszenia posiłków oraz wyposażenia z jadalni, wchodzenia na jadalnię w okryciach wierzchnich, butach oraz bez bagaży podręcznych,
- Istnieje możliwość otrzymania posiłków w standardzie podwyższonym za dodatkową dopłatą określoną w cenniku. W tym przypadku Pacjent dokonuje zgłoszenia w recepcji Sanatorium i niezwłocznie dokonuje płatności – załącznik nr 3.
- Dodatkowe posiłki dla diabetyków wydawane są wg indywidualnych zleceń po uprzednim zleceniu lekarskim,
- W Sanatorium nie wydaje się prowiantów suchych za posiłki w przypadku nieobecności Pacjenta – dotyczy skierowania NFZ – na danym rodzaju posiłku (wyjątek stanowią Pacjenci przebywający tymczasowo w innym zakładzie leczniczym (np. SOR),
- Obowiązują następujące zasady zmiany wykupionych (zarezerwowanych) posiłków (nie dotyczy Pacjentów ze skierowaniem z NFZ oraz uczestników turnusów rehabilitacyjnych):
- Pacjent/Gość chcący zmienić wyżywienie lub wymienić posiłki na prowiant ma obowiązek zgłosić zmianę do godziny 10:00 w dniu poprzedzającym zmianę w recepcji sanatorium np.: rezygnacja z obiadu w dniu 21 musi zostać zgłoszona w dniu 20 do godziny 10:00 rano;
- zmiany w wyżywieniu na sobotę i niedzielę Pacjent/Gość ma obowiązek zgłosić w recepcji najpóźniej w piątek do godziny 10:00 rano, (w sytuacji braku zgłoszenia zmian w wyżywieniu zgodnie z powyższymi wytycznymi otrzymuje wyżywienie wg złożonego zamówienia)
- 5
W Sanatorium obowiązuje następujący porządek dnia:
- Posiłki śniadanie godz. 08:00, obiad godz. 12:30, kolacja godz. 17:30. Sanatorium zastrzega sobie możliwość zmian godzin posiłków. Pacjenta obowiązuje punktualność.
- Pacjent NFZ rozpoczyna turnus obiad + kolacja (obiadokolacja), a kończy śniadaniem
w dniu wyjazdu. - Uczestnicy turnusów rehabilitacyjnych (z dofinansowaniem) rozpoczynają turnus śniadaniem w dniu przyjazdu, kończą w dniu wyjazdu kolacją. Dla gości komercyjnych obowiązuje doba hotelowa rozpoczynająca się o godz. 11:00, a kończąca o godz. 10:00. Przy rezerwacji pobytu istnieje możliwość ustalenia indywidualnej doby hotelowej
w przypadku możliwości lokalowych Sanatorium. - Pacjent/Gość ponosi wyłącznie indywidualnie odpowiedzialność w przypadku zmiany stanu zdrowia w konsekwencji spożywania posiłków poza Sanatorium (Sanatorium sporządza próbki prokuratorskie).
- Sanatorium monitoruje każdy przypadek niezgłoszenia się Pacjenta/Gościa na dany rodzaj posiłku, zmianowy kelner(ka), odnotowuje fakt w raporcie oraz niezwłocznie zgłasza nieobecność Pacjenta dyżurnej pielęgniarce, której obowiązkiem jest dokonać sprawdzenia przyczyny nieobecności.
- Udzielanie zabiegów:
- dla Pacjentów ze skierowaniem z NFZ: od poniedziałku do soboty zgodnie
z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych
z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego- w godzinach działalności Zakładu Przyrodoleczniczego (dalej zwany ZPL) – harmonogram wywieszony przy wejściu do ZP oraz na tablicy ogłoszeń. - dla pozostałych Pacjentów: od poniedziałku do piątku w godzinach 07:00 do 17:00, w sobotę od 7.00 do 14.35.
- Sanatorium zastrzega sobie możliwość zmiany godzin udzielania zabiegów
w ZPL.
- dla Pacjentów ze skierowaniem z NFZ: od poniedziałku do soboty zgodnie
- Obchód pielęgniarski wieczorny od godz. 21:30 – 22:30. W czasie obchodów pielęgniarskich Pacjent powinien przebywać w swoim pokoju. W przypadku niezastania Pacjenta w swoim pokoju Pacjent potwierdza obecność w Sanatorium osobiście
u dyżurnej pielęgniarki do godziny 22:30. Pielęgniarka dyżurna posiada uprawnienie do kontroli w przypadku stwierdzenia niestosowania się do postanowień zawartych
w niniejszym regulaminie, zagrożenia zdrowia/życia Pacjenta, potwierdzenia obecności Pacjenta w pokoju poprzez otwarcie kluczem drzwi do pokoju, a w przypadku stwierdzenia w/w postępuje wg. obowiązujących w Sanatorium procedur oraz zawiadamia Dyrektora/Lekarza Uzdrowiskowego Sanatorium, Pogotowie Ratunkowe,
w przypadku stwierdzenia nieobecności Pacjenta na terenie Sanatorium także Policję. - W czasie przebywania Pacjenta w pokoju, nie należy zostawiać klucza w zamku, ze względu na bezpieczeństwo przeciwpożarowe oraz konieczność udzielenia pomocy lekarskiej w razie potrzeby ratowania życia lub zdrowia.
- Od godziny 22:00 do godziny 6:00 rano obowiązuje w Sanatorium bezwzględna cisza nocna.
- Drzwi wejściowe na teren Sanatorium zamykane są o godzinie 22:00, a otwierane
o godzinie 06:00. - We wszystkich pokojach w obiekcie znajdują się telefony stacjonarne. Opłata zgodna
z cennikiem operatora. - Pokoje i węzy sanitarno – higieniczne wyposażone są w system instalacji przywoławczej.
- W czasie odpoczynku nocnego Pacjenci/Goście nie mogą przebywać w miejscach ogólnodostępnych, korytarzach itp. oraz wzajemnie odwiedzać się w pokojach.
- Wychodzenie i przychodzenie do Sanatorium po godz. 22:00 jest niedozwolone.
W wyjątkowych przypadkach może to nastąpić na każdorazową przepustkę wydaną przez Dyrektora Sanatorium. W czasie dnia Pacjent/Gość winien zachowywać się tak, by nie zakłócić innym spokoju i wypoczynku. - Bezwzględnie na terenie Sanatorium oraz w pokojach, węzłach higieniczno-sanitarnych
i balkonach zakazane jest hałaśliwe lub gorszące zachowanie się, uprawianie gier hazardowych, spożywanie alkoholu i innych używek, palenie papierosów, w tym elektronicznych – poza wyznaczonym miejscem na zewnątrz budynku, kadzidełek, świec i itp. - Dyrektor Sanatorium może udzielić Pacjentowi ze skierowaniem NFZ 12 h przepustki z adnotacją w EDM oraz dokumentacji medycznej Pacjenta
z uzasadnionej i potwierdzonej stosownym dokumentem przyczyny losowej.
W przypadku przepustki powyżej 12h, nieuzasadnionej medycznie rezygnacji
z kontynuacji leczenia, skreślenia z listy Pacjentów, późniejszych przyjazdów Pacjent zobowiązany jest do uiszczenia opłaty kompensacyjnej z tyt. gotowości Sanatorium do udzielania świadczeń (iloczyn liczby skróconych dni i stawki osobodnia) cennika Sanatorium – załącznik nr 3. Pacjentowi nie przysługuje zwrot kosztów niewykorzystanego pobytu w związku z rozwiązaniem umowy o świadczenie usług.
17.W przypadku pogorszenia się stanu zdrowia lub nagłego zachorowania Pacjent/Gość niezwłocznie zawiadamia o tym pielęgniarkę dyżurną.
- 6
- Pacjentom będącym w stanie nietrzeźwości nie udziela się zabiegów leczniczych.
- Nieudzielenie zabiegów leczniczych z winy pacjenta (np. stan nietrzeźwości, samowolne opuszczenie Sanatorium itp.). Pacjent uiszcza opłatę kompensacyjną z tytułu i na zasadach określonych w § 8 pkt 16 niniejszego Regulaminu.
- Pacjent w stanie nietrzeźwości podlega karze upomnienia i szczególnemu nadzorowi pielęgniarskiemu, a w przypadku powtórnego naruszenia postanowień niniejszego Regulaminu skreśleniu z listy Pacjentów z pełnymi konsekwencjami zgodnie treścią 8 pkt 16 niniejszego Regulaminu wraz z przekazaniem informacji o dyscyplinarnym skróceniu pobytu na leczeniu do NFZ.
- W celu stwierdzenia stanu nietrzeźwości lekarz/pielęgniarka dyżurna lub Dyrektor Sanatorium kieruje Pacjenta na badania w celu ustalenia zawartości alkoholu we krwi. Odmowa poddania się takiemu badaniu jest brana pod uwagę przy ustalaniu opłaty kompensacyjnej za udzielenie świadczenia zdrowotnego, z uwzględnieniem wszystkich okoliczności sprawy.
- Za świadczenia zdrowotne udzielone osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości
w przypadku, gdy jedyną i bezpośrednią przyczyną udzielonego świadczenia było zdarzenie spowodowane stanem nietrzeźwości tej osoby Sanatorium pobiera opłatę niezależnie od prawa do otrzymania świadczeń zdrowotnych, np. gdy Pacjent w stanie nietrzeźwości przewróci się, uszkodzi kończynę – koszty związane z udzieleniem pomocy tj. środków opatrunkowych, leków, badań lekarza/lekarza specjalisty ponosi Pacjent. Opłata ta ustalana jest indywidualnie, w zależności od wykonanych procedur – załącznik nr 3.
- 7
- Pacjentom będącym w stanie nietrzeźwości nie udziela się zabiegów leczniczych.
- 8
- Sanatorium może podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach
udzielanych świadczeń zdrowotnych.
Rozdział III
PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA/GOŚCIA
Zasady przyjęcia Pacjenta/Gościa do Sanatorium
- 1
- Pobyt w Sanatorium Pacjentów ze skierowaniem z NFZ – rozpoczyna się od godz. 14:00 pierwszego dnia pobytu, a kończy do godz. 12:00 ostatniego dnia pobytu,
- Pobyt w Sanatorium:
- uczestników turnusu rehabilitacyjnego (z dofinansowaniem) – rozpoczyna się od godz. 7:00 pierwszego dnia pobytu, a kończy do godz. 19:00 ostatniego dnia pobytu.
- Pozostałych Pacjentów/ Gości przebywających na pobytach prywatnych – rozpoczyna się od godz. 11:00 pierwszego dnia pobytu, a kończy do godz. 10:00 ostatniego dnia pobytu. Istnieje możliwość ustalenia indywidualnej doby za zgodą Dyrektora Sanatorium wyłącznie w przypadku możliwości lokalowych.
- Pacjenci/Goście przyjeżdżający na leczenie uzdrowiskowe zgłaszają się w pierwszej kolejności do Recepcji Sanatorium — zgodnie z informacją zawartą
w skierowaniu/potwierdzoną rezerwacją.
- 2
- Prawa i obowiązki Pacjentów określa Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta – załącznik nr 1.
- 3
- Przyjęcie Pacjenta na leczenie uzdrowiskowe odbywa się na podstawie ważnego skierowania wystawionego przez Narodowy Fundusz Zdrowia, turnusu rehabilitacyjnego z dofinansowania PFRON na podstawie „Informacji o przyznaniu dofinansowania” oraz „Informacji o stanie zdrowia”
- W przypadku pozostałych Pacjentów skierowanie takie nie jest wymagane, natomiast wymagana jest informacja o stanie zdrowia w przypadku udzielania świadczeń medycznych oraz o braku przeciwskazań do leczenia uzdrowiskowego w uzdrowisku Iwonicz-Zdrój, w szczególności dotyczy zabiegów na surowcach naturalnych lub oświadczenie pisemne Pacjenta o braku przeciwskazań.
- 4
W recepcji Sanatorium w procesie przyjmowania Pacjentów/Gości dokonywane są następujące czynności:
- Pacjenci ze skierowaniem z NFZ – sprawdzenie pod względem formalnym skierowania,
- Pacjent na turnus rehabilitacyjny z dofinansowaniem z PCPR/MOPS itp. – sprawdzenie zgłoszenia rezerwacji, wpływu zadatku oraz dokumentów uprawniających do rozpoczęcia pobytu na turnusie,
- w przypadku Pacjentów na pobyty lecznicze i Gości – sprawdzenie potwierdzenia rezerwacji wpłatą zadatku,
- meldunek Pacjenta/Gościa w systemie komputerowym,
- przydział Pacjentowi/Gościowi pokoju,
- przekierowanie Pacjenta/Gościa na jadalnię – przydział numeru stolika dla celów serwowania posiłków,
- przekierowanie Pacjentów do dyżurki pielęgniarskiej w celu wykonania dalszych czynności związanych z przyjęciem,
- wydanie klucza do pokoju.
- pobór opłat za pobyt, zadośćuczynienie, za szkody na mieniu Sanatorium, pozostałe usługi Sanatorium oraz opłaty uzdrowiskowej:
- Pacjent ze skierowaniem z NFZ ponosi częściową odpłatność za koszty wyżywienia
i zakwaterowania zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego – płatność kartą lub gotówką należy uregulować maksymalnie do trzech dni po przyjeździe w Recepcji Sanatorium, - Pacjent na turnus rehabilitacyjny oraz jego opiekun ponosi różnicę odpłatności pomiędzy kwotą dofinansowania, a kosztem turnusu, płatność j.w.,
- pobór pozostałych opłat zgodnie wg. treści właściwego załącznika do niniejszego Regulaminu (w tym: nie refundowanych przez NFZ/ nie wliczonych w koszt turnusu rehabilitacyjnego)
- pozostali Pacjenci/Goście uiszczają opłaty zgodnie z wybraną ofertą,
- pobór opłaty uzdrowiskowej w kwocie ustalonej przez Radę Miejską w Iwoniczu-Zdroju oraz zgodnie z przepisami ustawy o opłatach i podatkach lokalnych – uiszczenie płatności wyłącznie w formie gotówkowej.
- 5
Po przyjęciu przez Recepcję dalsze czynności związane z przyjmowaniem Pacjenta dokonuje pielęgniarka w punkcie pielęgniarskim Sanatorium poprzez:
- Odbieranie skierowania NFZ (w przypadku Pacjentów ze skierowaniem z NFZ) oraz dokumentacji medycznej Pacjenta,
- Zakładanie „Historii Choroby” w systemie komputerowym,
- Zapoznanie Pacjenta z treścią niniejszego Regulaminu, Klauzulą informacyjną dla Pacjentów, innych obowiązujących aktów prawa wewnętrznego w Sanatorium, RODO. Fakt ten Pacjent lub jego prawny opiekun potwierdza własnoręcznym podpisem pod oświadczeniem wygenerowanym z systemu komputerowego,
- Po dokonaniu formalności pielęgniarka wydaje Pacjentowi wymaganą dokumentację
i udziela innych dodatkowych informacji, zgodnie z posiadanymi kompetencjami,
a w razie wszelkich wątpliwości związanych z przyjmowaniem Pacjenta, pielęgniarka przyjmująca powinna zgłosić je lekarzowi uzdrowiskowemu,
Za zwróconą dokumentację medyczną, wydaną kartę zabiegową i dokumenty osobiste odpowiada Pacjent.
Rozdział IV
Proces udzielania świadczeń medycznych
- 1
- W Sanatorium zapewniony jest codzienny dostęp do lekarza uzdrowiskowego.
W przypadku nagłego zachorowania / pogorszenia stanu zdrowia/ zagrożenia życia Pacjenta/ Gościa, poza godzinami dostępności do lekarza uzdrowiskowego, pielęgniarka dyżurna organizuje pomoc lekarską zgodnie z obowiązującą w Sanatorium procedurą.
- 2
- Badania i ustalanie rozpoznania oraz programu postępowania diagnostyczno – leczniczego dla Pacjentów NFZ oraz uczestników turnusów rehabilitacyjnych przeprowadza lekarz uzdrowiskowy, dla pozostałych Pacjentów lekarz uzdrowiskowy/ mgr fizjoterapii.
- Lekarz uzdrowiskowy/ mgr fizjoterapii dokonuje badania wstępnego, badań kontrolnych oraz badania końcowego Pacjentów, potwierdzając niniejsze odpowiednim wpisem
w „Historii Choroby” - Badanie wstępne Pacjentów ze skierowaniem z NFZ przeprowadza się w pierwszej dobie po przyjęciu Pacjenta do Sanatorium.
- Podczas badania wstępnego lekarz uzdrowiskowy/ mgr fizjoterapii dokonuje oceny podmiotowej i przedmiotowej Pacjenta, a wynik tego badania wpisuje w „Historii Choroby”.
- Lekarz uzdrowiskowy/ mgr fizjoterapii na podstawie określonego w skierowaniu Pacjenta NFZ i PFRON ICD-10/symbolu niepełnosprawności będącego podstawą wystawienia skierowania/dofinansowania na leczenie przez lekarza kierującego i wyniku przeprowadzonego badania wstępnego ustala leczenie, pozostałym Pacjentom program postępowania diagnostyczno – leczniczego, uwzględniając równocześnie ICD-10 schorzeń współistniejących. Odpowiednie zlecenia dotyczące postępowania diagnostyczno – leczniczego wpisywane są do „karty zleceń lekarskich” i „karty zabiegowej”.
- 3
- Kontrolne badania lekarskie/fizjoterapeutyczne przeprowadza lekarz uzdrowiskowy/ mgr fizjoterapii z częstotliwością zapewniającą prawidłowy nadzór nad stanem zdrowia Pacjenta, a w przypadku Pacjentów ze skierowaniem z NFZ – zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego.
- 4
- Końcowe badanie lekarskie/fizjoterapeutyczne Pacjentów przeprowadzane jest w ciągu 48 godzin przed wypisem.
- Wynik podmiotowego i przedmiotowego badania końcowego lekarz uzdrowiskowy/mgr fizjoterapii rejestruje w „Historii Choroby” z uwzględnieniem oceny skuteczności przebytego leczenia uzdrowiskowego.
- 5
- Na wniosek lekarza uzdrowiskowego mogą zostać zlecane badania diagnostyczne
i konsultacje specjalistyczne celem prawidłowego nadzoru nad stanem zdrowia Pacjenta:- pacjent NFZ – pogorszenie stanu zdrowia w kontekście głównej jednostki ICD (podstawa skierowania) natomiast nie związane z główną jednostką chorobową koszt pokrywa Pacjent.
- konsultacje specjalistyczne oraz dodatkowe badania diagnostyczne nie przysługują innemu rodzajowi Pacjenta /Gościa – pokrywa z własnych środków finansowych.
- 6
- Przy dokonaniu wstępnego badania lekarskiego lekarz uzdrowiskowy/ mgr fizjoterapii (po konsultacji z lekarzem uzdrowiskowym) weryfikuje dotychczas stosowane przez Pacjenta leczenie farmakologiczne na podstawie przedłożonej przez Pacjenta listy pobieranych leków, z którymi Pacjent przyjechał do Sanatorium – potwierdzonej jego podpisem – zostaje dołączona do dokumentacji Pacjenta celem ustalenia wskazań
i przeciwskazań leczenia uzdrowiskowego. - Leki podawane Pacjentom podczas ich pobytu, zlecane są przez lekarza uzdrowiskowego – adnotacja w „karcie zleceń lekarskich” sygnowana podpisem lekarza uzdrowiskowego (zlecającego).
- Leki zlecone przez lekarza uzdrowiskowego wpisane do „karty zleceń lekarskich” mogą być podawane przez pielęgniarkę.
- Samodzielne pobieranie leków spoza listy przedłożonej przez Pacjenta możliwe jest wyłącznie po uzgodnieniu z lekarzem uzdrowiskowym — adnotacja w „karcie zleceń lekarskich” sygnowana podpisem lekarza uzdrowiskowego. Za niestosowanie się do niniejszego odpowiada Pacjent.
- 7
- W czasie wizyty lekarz uzdrowiskowy dokonuje oceny stanu zdrowia Pacjenta, w razie potrzeby przeprowadza także badanie przedmiotowe.
- 8
- Pacjenci przebywający na leczeniu uzdrowiskowym w Sanatorium mają zapewnioną całodobową opiekę pielęgniarską.
- Obchody pielęgniarskie przeprowadzane są z częstotliwością zapewniającą prawidłowy nadzór nad stanem zdrowia Pacjentów nie mniej niż raz w trakcie trwania dyżuru.
- W czasie przeprowadzania obchodu pielęgniarka ma za zadanie sprawdzić samopoczucie pacjentów oraz ich obecność w Sanatorium, sprawdzenia stanu higienicznego
i porządkowego pokoi. W przypadku Pacjentów zgłaszających dolegliwości oraz chorych, u których stwierdzi pogorszenie stanu zdrowia wykonuje odpowiednie czynności pielęgniarskie (np. pomiar ciepłoty ciała, pomiar RR i inne zgodne ze zleceniami lekarskimi) oraz niezwłocznie powiadamia lekarza uzdrowiskowego.
Rozdział V
Dokumentacja medyczna (dalej zwana EDM).
- 1
- „Historia choroby” – zasadniczy dokument opisujący przebieg leczenia uzdrowiskowego założony w dniu przyjęcia Pacjenta przez pielęgniarkę w systemie komputerowym,
w którym lekarz uzdrowiskowy/ mgr fizjoterapii wpisuje wyniki przeprowadzanych przez siebie badań -wstępnego, kontrolnych i końcowego, jak również czasie trwania pobytu wszelkich danych dotyczących wykonywania kolejnych procedur diagnostyczno – leczniczych. - Lekarz uzdrowiskowy/mgr fizjoterapii odpowiada za aktualność informacji o Pacjencie.
- Oświadczenia i zgody Pacjenta, wyniki badań dodatkowych oraz pisemne konsultacje specjalistyczne wydane w formie wydruków skanowane są przez pielęgniarkę do systemu komputerowego.
- 2
- „Karta zleceń lekarskich” – indywidualny formularz zawierający zlecenia dotyczące: leków pobieranych przez chorego podczas leczenia sanatoryjnego, badań dodatkowych zlecanych Pacjentowi przez lekarza uzdrowiskowego oraz inne ważne z punktu widzenia medycznego zlecenia dotyczące postępowania z Pacjentem podczas pobytu w Sanatorium prowadzony w formie elektronicznej w systemie komputerowym. Wszystkie wpisy dokonywane w „karcie zleceń lekarskich” potwierdzane są datą i podpisem. Odbiór
i realizacja zleceń potwierdzana jest datą i podpisem pielęgniarki w EDM.
- 3
- „Karta zabiegowa” – indywidualny formularz zawierający zlecenia dotyczące zastosowanego u Pacjenta leczenia fizykalnego. Zlecone rodzaje zabiegów sygnuje podpisem lekarz uzdrowiskowy/mgr fizjoterapii.
- Karta zabiegowa” musi zawierać co najmniej następujące dane o Pacjencie: imię
i nazwisko, datę przyjęcia na leczenie oraz datę planowanego wypisu, rozpoznanie ICD 10 oraz określać dokładną nazwę i parametry zleconych zabiegów. - Po dokonaniu czynności związanych z planowaniem leczenia fizykalnego w „karcie zabiegowej” powinny być zapisane: stanowisko, dzień oraz godzina planowanego wykonania każdego zleconego zabiegu – rozpisane na cały pobyt.
- Osoba wykonująca zawód medyczny w Sanatorium potwierdza w systemie komputerowym KURACJUSZ wykonanie zabiegu w dokumentacji medycznej.
- 4
- Po zakończeniu leczenia uzdrowiskowego Pacjent otrzymuje „Kartę informacyjną
z leczenia”, która powinna zawierać co najmniej: dane personalne Pacjenta, jego wiek, adres, rozpoznanie ostateczne, stosowane leczenie, wyniki przeprowadzonych w czasie pobytu badań i konsultacji, zalecenia poszpitalne, zlecone leki. - „Kartę informacyjną z leczenia” przygotowuje lekarz uzdrowiskowy/mgr fizjoterapii. Jest odpowiedzialny za jej treść, co sygnuje podpisem elektronicznym w EDM.
- Odbioru „Karty Informacyjnej z leczenia” Pacjent dokonuje u pielęgniarki dyżurnej
w dniu wypisu wskazanym w dokumentacji medycznej, w wyjątkowych przypadkach dokumenty te mogą być wysłane Pacjentowi pocztą na wskazany przez niego adres na kopercie ze znaczkiem zdeponowanej u pielęgniarki dyżurnej przez Pacjenta. Pielęgniarka ma obowiązek zgłosić do wysłania „Kartę informacyjną z leczenia” do 3 dni od daty wypisania Pacjenta z sanatorium.
- 5
- Istnieje możliwość udostępnienia innych dokumentów medycznych Pacjenta zgodnie
z treścią art. 27 Ustawy o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej pobierane są zgodnie z art. 28 w/w ustawy (informacja na ogólnodostępnej tablicy ogłoszeń) Pacjent ubiegający się
o wydanie dokumentacji medycznej obowiązany jest wypełnić u dyżurnej pielęgniarki właściwy wniosek o wydanie tejże i uzgodnić termin odbioru. Za udostępnienie dokumentacji medycznej po raz pierwszy nie jest pobierana opłata.
- 6
- Zakończona dokumentacja medyczna przechowywana jest zgodnie z obowiązującym
w tym zakresie przepisami. - Sanatorium zapewnia ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami
Rozdział VI
Zasady udzielania zabiegów leczniczych
- 1
- Pacjentom przebywającym na leczeniu w Sanatorium stosuje się zabiegi fizykalne, które są ukierunkowane na leczenie schorzenia będącego podstawą skierowania Pacjenta na leczenie uzdrowiskowe. Rodzaj i ilość zabiegów uzależnione są w pierwszym rzędzie od wskazań i przeciwwskazań medycznych, w przypadku Pacjenta z NFZ ordynacja ilości zabiegów następuje na podstawie przepisów rozporządzenia o świadczeniach gwarantowanych z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego.
- Rodzaj, ilość, parametry
zaordynowanych zabiegów wpisuje lekarz uzdrowiskowy/mgr fizjoterapii do „karty zabiegowej” po przeprowadzeniu badania wstępnego lub kontrolnego.
- 2
- Po przeprowadzonym badaniu i zaordynowaniu leczenia fizykalnego przez lekarza/ mgr fizjoterapii, fizjoterapeuci planują zabiegi. „Kartę zabiegową”, którą Pacjenci odbierają
u pielęgniarki w Sanatorium. - Zaplanowana „karta zabiegowa” określa stanowisko, dzień oraz godzinę planowanego wykonania każdego z zaordynowanych zabiegów.
- Zaplanowane „karty zabiegowe” wydawane są do rak własnych Pacjentów na cały okres leczenia. Pacjent winien zgłaszać się na zabieg z „kartą zabiegową” i cały czas mieć ją przy sobie. Pacjent ponosi odpowiedzialność za zgubienie, zniszczenie karty lub ujawnienie danych osobowych w niej zawartych. Zgubienie lub zniszczenie karty musi być natychmiast zgłoszone w recepcji.
- 3
- Zabiegi wykonywane są przez uprawniony personel zgodnie ze zleceniem lekarskim/mgr fizjoterapii zapisanym w „karcie zabiegowej’
- Pacjent zobowiązany jest przychodzić na bazę zabiegową, szczególnie na zabiegi mokre
w odpowiednim obuwiu (np. gumowe klapki), przynosić ze sobą ręcznik kąpielowy, prześcieradło jednorazowego użytku, w odpowiednim ubiorze (np. dres), stosować się do instrukcji udzielanych przez osobę wykonującą zawód medyczny w Sanatorium udzielającą zabieg. W przypadku niezastosowania się do w/w instrukcji Sanatorium nie ponosi odpowiedzialności za szkodę na osobie lub majątku.
- 3
- Pacjent, który nie przestrzega wyznaczonego terminu lub zmienia sam porę zabiegu, traci do niego prawo (nie dotyczy Pacjentów ze skierowaniem z NFZ).
- Wymiana lub odstępowanie zleceń na zabiegi między Pacjentami jest zakazana.
- W Sanatorium nie stosuje się zasady odrabiania zabiegów za ich niewykorzystanie
w terminie wyznaczonym w karcie zabiegowej. Ewentualne przełożenie zabiegów na inny termin przysługuje tylko osobom, których absencja w pierwotnym terminie była spowodowana chorobą. Decyzje o zmianie terminu zabiegu podejmuje lekarz uzdrowiskowy/mgr fizjoterapii. - Pacjent obowiązany jest stosować się do wszystkich zaleceń leczniczych wydawanych przez lekarzy, pielęgniarki oraz fizjoterapeutów. Zabiegi nieodpowiednio dobrane mogą być szkodliwe dla zdrowia. Niedopuszczalne jest więc zmienianie zaleconego przez lekarza czasu trwania, ciepłoty i określonego zakresu zabiegu. Po zabiegu należy także ściśle wykonać zalecenia odnośnie czasu i miejsca wypoczynku.
- W przypadku złego samopoczucia podczas zabiegów, należy natychmiast o tym fakcie powiadomić fizjoterapeutę. Przy stanowiskach zabiegowych znajduje się instalacja alarmowa.
- Dyscyplina osobista i wzajemne zrozumienie, uwaga oraz konsekwentne przestrzeganie zaleceń lekarskich będą rękojmią przyjemnego pobytu i tego, że Pacjent wyniesie jak najkorzystniejsze skutki dla zdrowia. Pamiętać jednak należy, że nie nadmierna ilość zabiegów, lecz ich odpowiedni dobór i właściwy sposób pobierania przyczynią się do poprawy stanu zdrowia.
Rozdział VII
Skrócenie/przedłużenie pobytu w Sanatorium
- 1
Skrócenie pobytu w Sanatorium (dotyczy Pacjentów ze skierowaniem z NFZ):
- Pacjent, który nie przestrzega wyznaczonego terminu lub zmienia sam porę zabiegu, traci do niego prawo (nie dotyczy Pacjentów ze skierowaniem z NFZ).
- Pod pojęciem skrócenia pobytu w Sanatorium rozumieć należy:
- Przybycie w późniejszej dobie aniżeli nastąpiło rozpoczęcie turnusu sanatoryjnego,
- Przedterminowy wyjazd z sanatorium spowodowany przeciwwskazaniami zdrowotnymi do leczenia uzdrowiskowego,
- Samowolne skrócenie pobytu bez uzgodnienia z Dyrektorem,
- Dyscyplinarne zwolnienie Pacjenta z powodu rażącego naruszenia Regulaminu Porządkowego”,
- Przepustka udzielona Pacjentowi, trwająca dłużej niż 12 godzin.
- Przedterminowy wyjazd z Sanatorium nie spowodowany przeciwwskazaniami zdrowotnymi do leczenia uzdrowiskowego – na życzenie Pacjenta
- Decyzję o wcześniejszym wypisaniu z Sanatorium Pacjenta przyczyn określonych w § 1 pkt 1. lit. c-f podejmuje Dyrektor Sanatorium, natomiast z przyczyn określonych w §1. pkt 1 lit. b lekarz uzdrowiskowy.
- Pacjent ponosi opłatę kompensacyjną związaną ze skróceniem pobytu w Sanatorium
w sytuacjach opisanych w pkt. 1 lit. a, c – f – Zasady i wysokość określa załącznik nr 3. - Dokonanie przez Pacjenta z własnej winy skrócenia pobytu w Sanatorium bez uzgodnienia z Dyrektorem Sanatorium w niniejszej sprawie zostaje wykazany do NFZ jako „samowolne skrócenie pobytu” oraz opuszczenie Sanatorium bez podania przez Pacjenta przyczyny
- W przypadku skrócenia pobytu Pacjent traci prawo do zabiegów zaplanowanych w tych dniach, pozostała procedura obowiązuje zgodnie z treścią 8 pkt 17 niniejszego Regulaminu.
- 2
- Pacjent może przebywać w Sanatorium tylko przez okres podany w skierowaniu. Istnieje jednak możliwość wcześniejszego przyjazdu (tzw. „przed przyjazd”) w przypadku możliwości lokalowych Sanatorium.
- W przypadku wcześniejszego przyjazdu Sanatorium pobiera opłatę za nocleg ze śniadaniem w wysokości wskazanej w załączniku nr 3.
- Pacjent korzystający z leczenia sanatoryjnego, deklarujący chęć jego kontynuowania
i pokrycia kosztów dalszego zakwaterowania oraz leczenia zgodnie z ofertą Sanatorium- załącznik nr 5 – może wystąpić z wnioskiem o przedłużenie pobytu leczniczego do Dyrektora Sanatorium, po powzięciu uprzednio informacji w Recepcji w zakresie dysponowania wolnym miejscem łóżkowym w Sanatorium oraz wyrażeniu zgody na kontynuację leczenia przez lekarza uzdrowiskowego.
- 3
- Pacjent, który postępuje wbrew zasadom ustalonym w niniejszym Regulaminie, powinien być pouczony przez pielęgniarkę, a następnie przez lekarza uzdrowiskowego/ Dyrektora Sanatorium ze sporządzeniem odnotowania faktu w „Książce raportów pielęgniarskich” /”Historii choroby”/ „notatce służbowej”. Opłaty za naruszenie zasad obowiązujących
w Sanatorium określa załącznik nr 3. - W przypadku świadomego, uporczywego łamania zasad niniejszego Regulaminu, szczególnie jeżeli zagraża to zdrowiu innych Pacjentów lub personelu, Pacjent może zostać wypisany w trybie dyscyplinarnym na wniosek lekarza uzdrowiskowego/Dyrektora Sanatorium. Jeżeli zachodzi obawa, że odmowa lub zaprzestanie udzielania świadczeń może spowodować bezpośrednie niebezpieczeństwa dla jego życia lub zdrowia/ życia lub zdrowia innych osób powiadomiona zostaje osoba upoważniona przez Pacjenta do otrzymania informacji o jego stanie zdrowia lub odpowiednio właściwe w danym przypadku instytucje/Policja.
- O takim przypadku Dyrektor Sanatorium obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić Wojewódzki Oddział NFZ/właściwy PCPR/MOPS/MOPR/inną instytucję finansującą pobyt Pacjenta jako instytucję wystawiającą skierowanie/dofinansowanie z dokładnym podaniem przyczyn i okoliczności.
- Ostateczną decyzję w sprawie konsekwencji łamania przez Pacjenta postanowień niniejszego Regulaminu podejmuje Dyrektor Sanatorium.
Rozdział VIII
Procedura i kolejność składania skarg i wniosków.
- 1
- Jeżeli Pacjent uzna, że jego prawo do ochrony zdrowia nie jest realizowane w sposób zadowalający, może złożyć skargę/wniosek w następującej kolejności:
- Do Dyrektora Sanatorium/ Osoby zastępującej Dyrektora Sanatorium na czas nieobecności – w formie pisemnej za pośrednictwem Recepcji Sanatorium,
- Do Lekarza Naczelnego Uzdrowisk Podkarpackich na adres: Delegatura Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Krośnie 38-400 Krosno ul. Bieszczadzka 1, budynek C, III piętro, pok. 407, e-mail: slawszcz@op.pl.
- Właściwego miejscowo OW NFZ dla Pacjenta – osobiście, pisemnie, pocztą elektroniczną lub przez e-PUAP, dane do kontaktu znajdują się na stronach internetowych każdego oddziału NFZ.
- Biura Rzecznika Praw Pacjenta: osobiście w siedzibie Biura Rzecznika Praw Pacjenta, adres: 01-171 Warszawa, ul. Młynarska 46 pocztą na w/w adres Biura Rzecznika Praw Pacjenta faksem pod nr (22) 506-50-64 pocztą elektroniczną na adres: kancelaria@rpp.gov.pl poprzez ePUAP (adres skrzynki ePUAP: /RzPP/skrytka).
- Wnioski/skargi należy składać pisemnie za pośrednictwem Recepcji Sanatorium. Skarżący ma prawo żądać pisemnego potwierdzenia przyjęcia skargi.
- Dyrektor Sanatorium rozpatruje skargi/wnioski Pacjenta/Gościa w sprawach administracyjnych przy obecności pracownika administracji lub którego skarga/wniosek dotyczy, w medycznych i wyżywienia – przy udziale pracownika wykonującego zawód medyczny, w sprawach o charakterze szczególnym zostaje sporządzona notatka służbowa
z przeprowadzonej rozmowy, w odpowiedzi stosuje formę pisemną. Notatki służbowe mają obowiązek sporządzać także pracownicy zastępujący Dyrektora Sanatorium na czas jego nieobecności w Sanatorium, a także każdy z pracowników w przypadkach nieuzasadnionych roszczeń Pacjenta niezgodnych z obowiązującymi przepisami/ nagannego zachowania Pacjenta prawa wobec nich lub innych Pacjentów/gości oraz innych okoliczności nie stosowania się do postanowień niniejszego Regulaminu. - Dyrektor Sanatorium/osoba zastępująca na czas nieobecności Dyrektora przyjmuje strony
w każdy czwartek w godz. 11-12 po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania.
W celu umówienia się na rozmowę należy kontaktować się z Recepcją Sanatorium. - Skargi i wnioski można składać do:
Wydziału Obsługi Klienta i Profilaktyki Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ
ul. Zamkowa 8 35-032 Rzeszów
Można to zrobić na kilka sposobów:
- bezpośrednio w siedzibie oddziału lub w Punkcie Obsługi Klienta
- wysłać pocztą na adres oddziału wojewódzkiego
- przesłać za pośrednictwem platformy ePUAP /pn44s4o7hk/SkrytkaESP
- przesłać skargę na adres e-mail skargi@nfz-rzeszow.pl
- złożyć ustnie skargę do protokołu w godzinach pracy oddziału
- wysłać faksem pod numer 17 86 04 228
Ważne! Skarg i wniosków nie są przyjmowane telefonicznie.
- 2
- Pacjent, który chce uzyskać szybką, kompleksową i przejrzystą informację dotyczącą praw pacjenta oraz funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce może zadzwonić na bezpłatny ogólnopolski numer infolinii 800-190-590 Telefonicznej Informacji Pacjenta. W przypadku braku należytej staranności w wykonywanej praktyce medycznej, popełnionych błędów w leczeniu oraz stwierdzenia, że personel medyczny (lekarz, pielęgniarka, fizjoterapeuta) postępuje sprzecznie z zasadami etyki zawodowej lub narusza przepisy o wykonywaniu zawodu lekarza lub pielęgniarki i położnej Pacjent może zwrócić się do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, który funkcjonuje zarówno przy Izbie Okręgowej i Naczelnej Lekarskiej, Okręgowej i Naczelnej Izbie Pielęgniarek
i Położnych, Okręgowej i Krajowej Izbie Fizjoterapeutów. - Jeżeli natomiast zamiarem ubezpieczonego jest uzyskanie odszkodowania, to należy zwrócić się do Dyrektora Sanatorium, które Pacjent uznaje za winne wyrządzonej szkody oraz do firmy ubezpieczającej tę placówkę z prośbą o uzyskanie finansowego zadośćuczynienia.
Rozdział IX
Pozostałe zasady i informacje organizacyjne.
- 1
- Za każdą nierefundowaną dodatkową usługę w Sanatorium przez płatnika publicznego Pacjentowi przebywającemu na turnusie ze skierowaniem z NFZ obowiązuje dobrowolna dla Pacjenta ustalona właściwym załącznikiem do niniejszego Regulaminu opłata.
- Cennikiem ustala się także opłaty kompensacyjne za nieprzestrzeganie postanowień zawartych w niniejszym Regulaminie, za skrócenie pobytu bez wskazań medycznych. kary za szkody na mieniu sanatorium – właściwy załącznik do niniejszego Regulaminu.
- Opłaty za wykonanie procedur medycznych, transportowych powstałych z winy Pacjenta ustalane są indywidualnie i uzależnione od poniesienia niezbędnych kosztów do wykonania świadczenia medycznego/usługi.
- 2
- Pacjent przebywający na leczeniu uzdrowiskowym w Sanatorium ma zapewnione zabezpieczenie rzeczy wartościowych w depozycie w recepcji oraz przechowywanie leków w pionie medycznym u pielęgniarki, z możliwością zdeponowania w przypadku wskazań producenta ich w lodówce.
- Sanatorium nie ponosi odpowiedzialności:
- za uszkodzenia samochodu Pacjenta z przyczyn nie leżących po stronie Sanatorium ( w tym siły wyższej – alerty ogólnopolskie) oraz materialnej za szkody spowodowane w samochodach w wyniku braku umiejętności prowadzenia pojazdu kierowcy przy wjeździe na miejsce postojowe,
- za szkody na zdrowiu i mieniu spowodowane po opuszczeniu zakładu leczniczego tj. Sanatorium, niestosowanie się do zasad, instrukcji, przepisów bhp i ppoż. oraz obowiązujących w Sanatorium postanowień niniejszego Regulaminu,
- rzeczy wartościowe, środki pieniężne, dokumenty itp. nie zdeponowane
w depozycie Sanatorium.
- Pobyt Pacjenta w Sanatorium podlega dobrowolnemu ubezpieczeniu się przez Pacjenta od nieszczęśliwych wypadków (NNW) w wybranym przez siebie Towarzystwie Ubezpieczeniowym. Wyjątek stanowi zakup ubezpieczenia przez Sanatorium dla grup,
o ile powyższe wynika z zawartych umów. - Pacjent, który doznał jakichkolwiek urazów w trakcie pobytu w Sanatorium obowiązany jest niezwłocznie powiadomić o powyższym fakcie pielęgniarkę pełniącą dyżur,
a następnie pracownik Sanatorium zawiadamia Dyrektora Sanatorium/osobę zastępującą Dyrektora/lekarza uzdrowiskowego oraz wstrzyma obowiązujące w Sanatorium procedury. W przypadku dokonania zgłoszenia o w/w w terminie późniejszym z winy własnej Pacjenta, Sanatorium nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki doznania urazu/ zmiany stanu zdrowia. - Pacjentów obowiązuje przestrzeganie przepisów sanitarnych i p/pożarowych.
- Pacjent/Gość ponosi odpowiedzialność materialną za przydzielone mu do użytkowania lub powierzone jego pieczy przedmioty stanowiące własność Sanatorium. Za wyrządzone szkody w majątku Sanatorium, Pacjent/Gość obowiązany jest pokryć ich naprawę lub równowartość nowego przedmiotu wg. stawki rynkowej – załącznik nr 3.
- Pacjenci/Goście są zobowiązani do przestrzegania czystości i porządku w budynkach oraz na otaczającym Sanatorium terenie. Zaśmiecanie (zanieczyszczenie) pokoi, sali jadalnej, ZPL, ogólnodostępnej Sali TV, korytarzy, łazienek, toalet i innych pomieszczeń, deptanie trawników, zrywanie kwiatów, niszczenie zieleni, karmienie ptactwa i zwierząt itp. jest niedopuszczalne, traktowane będzie jako świadome naruszenie niniejszego Regulaminu:
- Ścielenie łóżek należy do Pacjenta.
- Sprzątanie pokoi odbywa się w określone dni dla danego turnusu – poniedziałek, środa, piątek – oraz na żądanie zgłoszone uprzednio w recepcji. Pokoje sprzątane są także przy nieobecności Pacjenta w pokoju. Nie istnieje możliwość odmowy sprzątania pokoi.
- Rzeczy wartościowe – depozyt w Recepcji.
- NFZ kontraktuje miejsce w pokoju łóżkowym, Wykaz Pokoi przeznaczonych do dyspozycji NFZ znajduje się na tablicy ogłoszeń Sanatorium. Na potrzeby zakwaterowania Pacjenta NFZ sanatorium nie dysponuje pokojami 1 osobowymi.
- Ani NFZ, ani Sanatorium nie gwarantuje wspólnego zakwaterowania małżonkom/ partnerom życiowym/ rodzinom. Sanatorium ma obowiązek zapewnić miejsce
w pokoju w przypadku kobiet w pokoju żeńskim, w przypadku mężczyzn
w męskim– pokoje 2-os przydzielane są wyłącznie tylko w ramach dostępności
w Sanatorium. - Sanatorium nie prowadzi rezerwacji pokoi – dotyczy Pacjenta ze skierowaniem NFZ.
- Częściowa dopłata pacjenta do zakwaterowania i wyżywienia uzależniona jest od ilości osób zakwaterowanych w danym pokoju, a nie od ilości łóżek.
- Sanatorium w przypadku „niedojazdów” zastrzega sobie możliwość przekwaterowania Pacjenta (NFZ) do innego pokoju w trakcie trwania turnusu.
- Ręczniki i kubki/szklanki, łyżeczki. w pokoju/ 1 szt. na osobę w trakcie pobytu. Za dod. opłatą możliwość wypożyczenia ręczników, pościeli do zmiany– opłata wg cennika – załącznik nr 3.
- Żelazko do prasowania do wypożyczenia w Recepcji nieodpłatnie – wadium – „karta zabiegowa”.
- Usterki i awarie w pokojach należy zgłaszać w recepcji Sanatorium.
- W Sanatorium obowiązuje bezwzględna segregacja śmieci – odpowiednio oznaczone pojemniki usytuowane są na kondygnacjach – holach Sanatorium.
- W Sanatorium pobierane są opłaty za korzystanie z własnych miejsc postojowych Sanatorium, dzierżawę odbiornika TV i inne usługi nierefundowane Pacjentowi przez NFZ wg cennika – załącznik nr 3. Nie posiadamy miejsc bezpłatnych postojowych.
- Sanatorium jest dostosowane do przyjmowania wszystkich rodzajów dysfunkcji
z tyt. niepełnosprawności. - Sanatorium nie przyjmuje zwierząt – wyjątek pies przewodnik osoby z dysfunkcją wzroku lub w wyjątkowych przypadkach wyrażona zgoda Dyrektora Sanatorium- obligatoryjne są wówczas właściwe dokumenty i aktualne badania zwierząt.
- Czajniki ogólnodostępne znajdują się na korytarzach każdego piętra i półpiętra.
- Lufciki w pokojach- Otwieracz zamontowany jest przy drzwiach balkonowych od strony okna na poziomie parapetu
- Za niewłaściwe użytkowanie windy odpowiedzialność ponoszą Pacjenci/Goście – maksymalnie jednorazowo 4 osoby w windzie.
- Podstawą ordynacji zabiegów leczniczych stanowi zgodnie z procedurą wyłącznie ICD 10 choroby zasadniczej będącej podstawą skierowania na leczenie do Sanatorium.
- Dyrektor Sanatorium / osoba zastępująca/Lekarz Ordynator/Pielęgniarka Koordynująca/ Fizjoterapeuta/ Dietetyk rozpatrują wnioski i udzielają informacji każdemu z zainteresowanych Pacjentów indywidualnie (RODO).
- Tablice informacyjna dla Pacjentów znajduje się na ścianie przy i naprzeciw gabinetu lekarskiego obok Recepcji, w tym klauzule RODO.
- Koszty dodatkowe usług nierefundowanych przez płatników skierowania ponosi Pacjent wyłącznie w przypadku wyrażenia woli zakupu w/w.
- W przypadku zniesławienia Sanatorium (niszczenia reputacji i utratę zaufania do zakładu lecznictwa uzdrowiskowego i świadczonych przez niego usług z zakresu ochrony zdrowia zgodnie z przepisami prawa) poprzez środki masowego przekazu np. Internet, Facebook itp., dobrego imienia Zarządzającego/Pracowników Sanatorium mogą zostać zawiadomione organy ścigania – art.212 Kk oraz Sanatorium i Zarządzający/Pracownik Sanatorium może wystąpić na drogę sądową o zadośćuczynienie.
- Pacjent/Gość odpowiada materialnie za wszelkie szkody w inwentarzu
i urządzeniach Sanatorium wynikające niewłaściwego użytkowania. Koszt uszkodzeń ustala Dyrektor wraz z konserwatorem, a sprawca szkód zobowiązany jest do uiszczenia stosownych opłat karnych ustalanych indywidualnie na podstawie protokołu zniszczeń. Za nieprawidłowe użytkowanie wyposażenia Sanatorium nie ponosi odpowiedzialności. - Pacjent/Gość obowiązany jest zapoznać się z niniejszym regulaminem oraz dodatkowymi informacjami – tablice w holu Recepcji, zbiór w Recepcji Sanatorium do wglądu i obligatoryjnie przestrzegać zasad i procedur obowiązujących w Sanatorium. Dyrektor Sanatorium/ osoba zastępująca wyjaśnia wątpliwości lub udziela informacji na indywidualne życzenie Pacjenta w wyznaczony dzień i godzinach swojego urzędowania – informacja na tablicy ogólnodostępnej – czwartek w godz. 11:00 – 12:00.
- Wobec Pacjenta/Gościa po dokonaniu rezerwacji pobytu w sanatorium wymagana jest wpłata zadatku do 7 dni – zasady wpłaty oraz kwota określa załącznik nr 5 i nr 6. Zadatek według Prawa Cywilnego (art. 394 KC nie podlega zwrotowi w przypadku rezygnacji z pobytu – nie dotyczy Pacjenta ze skierowaniem z NFZ.
- Pacjentowi (w tym NFZ) /Gościowi nie przysługuje zwrot kosztów za niewykorzystaną rezerwację w przypadku skrócenia pobytu bez przyczyn medycznych.
- Za szkody wyrządzone podczas pobytu w Sanatorium osoby odpowiadają do wartości wyrządzonej szkody załącznika nr 4.
- Zakazuje się:
- przyjmowania w pokojach osób postronnych (przyjmowanie gości z zewnątrz Sanatorium odbywać się może jedynie w pomieszczeniach do tego przeznaczonych (hall- parter, piętra),
- obowiązuje bezwzględny zakaz prasowania w pokojach. Kącik do prasowania usytuowany jest na poziom III,
- na jadalni przestawiania krzeseł,
- przemeblowania pokoi hotelowych wg uznania Pacjenta. Kara finansowa za dokonanie przemeblowania pokoju bez zgody Dyrektora Sanatorium i przez pracowników Sanatorium – załącznik nr 4
- używania grzałek elektrycznych raz własnego sprzętu AGD i RTV oraz innego rodzaju sprzętu, w tym m.in. suszarek do grzybów w pokojach, łazienkach, balkonach – kara za szkodę na mieniu Sanatorium – załącznik nr 4 oraz opłata za używanie własnego sprzętu (z wyłączeniem suszarek do włosów, maszynek do golenia, ładowarek do telefonów) – załącznik nr 3.
- wynoszenia jakiegokolwiek sprzętu sanatoryjnego z pomieszczeń sanatoryjnych, w tym z jadalni naczyń i nakryć stołowych oraz potraw do pokoi.
- organizowania gier hazardowych., zbiórek pieniężnych itp.
- urządzania jakichkolwiek przyjęć, poczęstunków, nawet bezalkoholowych
w pokojach mieszkalnych, - spożywania alkoholu, palenia tytoniu w pokojach, salach ogólnodostępnych, korytarzach, jadalni i pomieszczeniach zabiegowych.
- parkowania samochodów osobowych na ciągu komunikacyjnym, trawnikach
i chodniku Sanatorium poza miejscami postojowymi, - karmienia ptactwa i leśnych zwierząt. – nie wyrzucać chleba oraz resztek artykułów spożywczych na terenie działki okalającej Sanatorium, a także niedopałków, butelek po napojach i innych odpadów,
- korzystania ze sprzętu o niewłaściwym stanie technicznym – w przypadku będącego wyposażeniem pokoju obowiązuje niezbędne zgłoszenie o powyższym w recepcji Sanatorium.
- Pozostałe informacje administracyjne:
- Opuszczając każdorazowo pokój Pacjent jest obowiązany: sprawdzić zamknięcie kranów, wyłączyć światło, TV, zamknąć okna oraz drzwi, w ostatnim dniu uzupełnioną kartę biegową przez pracowników Sanatorium pobytu klucz, pilota i kłódkę do bramki miejsca postojowego zdać w recepcji.
- Za zgubienie kluczy do pokoju odpowiada Pacjent. Opłata z tytułu szkody na mieniu – załącznik nr 4.
- Ze względu na bezpieczeństwo pożarowe, jak i ułatwienie dotarcia lekarza lub pielęgniarki w razie zasłabnięcia – pokoju nie należy zamykać na noc na klucz.
- Pacjent zamierzający opuścić Sanatorium zobowiązany jest o tym zawiadomić na dwa dni przed terminem wyjazdu pielęgniarkę oraz recepcję – wpisać na grafiku pokoi szacunkowo godzinę opuszczenia sanatorium i załatwić formalności związane
z wyjazdem. - Pacjenci przed załatwieniem formalności wyjazdowych muszą zdać wypożyczone im sprzęty oraz przekazać powierzone ich pieczy wyposażenie pokoi.
- Pokojowa Sanatorium obowiązana jest przyjąć przedmioty, sprawdzić stan wyposażenia pokoju, oraz potwierdzić w „karcie obiegowej”, że Pacjent zdał wszystko w należytym porządku i został rozliczony.
- Do osób trzecich przebywających na terenie Sanatorium – sprawującym opiekę prawną lub faktyczną nad pacjentem lub towarzyszących Pacjentowi odnoszą się odpowiednio obowiązki i zakazy dotyczące Pacjentów.
- Pacjentowi odbywajacemu świadczenie medyczne w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego o statusie sanatorium nie przysługuje zwolnienie lekarskie w ramach
L 4 – szczegółowe regulacje znajdują się w aktach prawa z zakresu systemu ubezpieczeń społecznych. - Pacjent/Gość w przypadku pogorszenia stanu zdrowia (np. katar, kaszel itp.) ma obowiązek zakrywania ust i nosa w częściach ogólnodostępnych oraz pomieszczeniach do wydawania świadczeń medycznych w Sanatorium w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się infekcji i chorób zakaźnych.
- Każdy Pacjent otrzymuje do rąk własnych Informację dla Świadczeniobiorcy – załącznik nr 2.
- Teren, korytarze (hole), jadalnia Sanatorium jest objęty monitoringiem – regulamin monitoringu znajduje się na wraz z klauzulami RODO na tablicy ogłoszeń.
- Na terenie obiektów małej architektury położonych na działce Sanatorium – ścieżka Zdrowia, Altana itd. obowiązuje bezwzgledny zakaz palenia tytoniu i spożywania alkoholu, na ciągach pieszych oraz drodze dojazdowej parkowania samochodów.
- Pozostawione mienie przez Pacjenta/Gościa przechowywane jest do odbioru w depozycie Sanatorium przez okrez 3-ch miesięcy. Zwrot następuje na koszt Odbiorcy.
- Korzystanie z biblioteki, obiektów małej architektury Sanatorium jest bezpłatne,
w pozostałych przypadkach, wypożyczenie pozostałego sprzętu wg. cennika – załącznik nr 3. - W Sanatorium dopuszcza się realizację prac remontowych/inwestycyjnych/usuwanie awarii bez wyłączenia obiektu z bieżącego funkcjonowania.
- W przypadku zauważenia pożaru należy w trybie natychmiastowym powiadomić personel sanatorium i skierować się do wyjścia zgodnie z kierunkiem ewakuacji oraz procedurami wskazanymi przez personel Sanatoriom. W przypadku niestosowania się przez Pacjenta/Gościa do zapisów ppoż. zawartych w regulaminie, w tym skutkujących wezwaniem straży pożarnej koszt rzeczywisty akcji obciąża Pacjenta/Gościa
Rozdział X
Postanowienia końcowe
- 1
- Integralną część niniejszego Regulaminu stanowią załączniki:
- Załącznik nr 1 – Karta Praw Pacjenta,
- Załącznik nr 2 – Informacja dla Świadczeniobiorcy (Pacjenta) – wyciąg
z regulaminu S.U„PIAST w Iwoniczu-Zdroju ul. Kulczyńskiego 5, - Załącznik nr 3- Cennik świadczeń zdrowotnych i pozazdrowotnych,
- Załącznik nr 4 – Kary umowne, kary za szkody na mieniu Sanatorium,
- Załącznik Nr 5 -Cennik pobytów komercyjnych,
- Załącznik nr 6 – Cennik turnusów rehabilitacyjnych.
- 2
Zmiany do niniejszego Regulaminu wymagają formy pisemnej i mogą zostać wprowadzone wyłącznie w trybie określonym do wprowadzenia niniejszego Regulaminu.
- 3
Regulamin Porządkowy Sanatorium uchwala Dyrektor Sanatorium w drodze Zarządzenia.
- 4
Niniejszy Regulamin Porządkowy wchodzi w życie z dniem 13.02.2024 r, załączniki nr 3,4,5,6 do niniejszego Regulaminu wchodzą w życie z dniem 15.02.2024 r. Traci moc obowiązującą Regulamin Porządkowy z dnia 23.01.2024 r.